
Městská hromadná doprava
Přepravu po Brně zajišťuje rozsáhlý, dobře fungující systém městské hromadné dopravy, který je tvořen sítí autobusů, trolejbusů a šalin. Městskou hromadnou dopravu provozuje Dopravní podnik města Brna, a.s. a je součástí Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. K přepravě cestujících využívá DPMB padesát sedm linek (11 tramvajových, 13 trolejbusových a 33 autobusových). Tramvaje jsou označeny čísly 1 – 12 a koleje jsou zavedeny do téměř všech městských částí. Trolejbusy jezdí pod čísly 25 – 39 a autobusy 40 – 84 (ne všechna čísla z uvedených intervalů jsou přiřazena k některému ze spojů). Provoz uvedených linek končí každý den kolem jedenácté hodiny večer. V průběhu noci, tj. od 23 hodin do 5 hodin ráno následujícího dne, je doprava zajišťována nočními autobusovými linkami N89 – N99, které jsou nazývány „rozjezdy“. Jejich název vznikl z toho důvodu, že všechny autobusy vyjíždějí současně vždy v celou hodinu (před nepracovním dnem někdy i o půl) z hlavního nádraží. Rozvezou cestující po Brně a následně se v hodinových či půlhodinových intervalech opět vracejí na hlavní nádraží, odkud se opět rozjíždějí všechny současně v daný čas do všech směrů. DPMB flexibilně reaguje i na velké akce pořádané ve městě. V případě akcí jako je studentský Majáles, přehlídka ohňostrojů Ignis Brunensis či Velká cena silničních motocyklů je městská hromadná doprava na vybraných linkách významně posílena, aby zvládla odbavit zvýšený počet cestujících.
Zdejší dopravní podnik provozuje v plavební sezóně, tj. od dubna do října, též lodní dopravu na Brněnské přehradě, a to z brněnské Bystrce do Veverské Bítýšky a zpět. Lodní doprava je využívána zejména k návštěvám hradu Veveří, který se tyčí nad přehradou, a parník zastavuje přímo pod ním.
Průjezdní místa veškerých uvedených linek DPMB upřesňují jízdní linkové řády. Konkrétní spojení je možné vyhledat v podrobném jízdním řádu.
Cena jízdného
Území města Brna je rozděleno na dvě zóny 100 (centrum města) a 101 (okrajové části města). Jízdenku je nutné zakoupit na obě tyto zóny, jízdenka pouze na jednu z uvedených zón neexistuje. Základní cena jednorázového jízdného je 20 Kč na 15 minut, případně 25 Kč na 60 minut nebo 90 Kč na 24 hodin. Děti do 15 ti let mohou využít zlevněné jízdné a senioři nad 70 let mají dopravu zdarma. Pro obyvatele Brna je výhodné pořídit si předplatní jízdenku neboli šalinkartu. Je možné zakoupit šalinkarty měsíční, čtvrtletní či roční. Základní cena měsíční předplatní jízdenky vyjde na 550 Kč, čtvrtletní na 1 370 Kč a roční na 4 750 Kč. Senioři do 70 let, studenti a děti mohou uplatnit slevu. Podrobné ceny jízdného jsou uvedeny na stránkách DPMB.
Jednorázové jízdenky je možné zakoupit ve vybraných trafikách a automatech na některých zastávkách MHD. Pokud nenarazíte na trafiku ani na automat, lze zakoupit jízdenku přímo u řidiče dopravního prostředku, do kterého nastupujete (cena u řidiče je ale o několik korun vyšší) anebo využít služby zakoupení jízdenky pomocí SMS či aplikace Sejf, kterou je možné použít na chytrých telefonech. Zakoupení jízdenky pomocí SMS je limitováno nutností aktivace služby Premium SMS u mobilního operátora. Mezi další podmínky patří i nutnost odeslání SMS ze SIM karty českých mobilních operátorů. Pokud splníte tyto podmínky, stačí odeslat textovou zprávu ve tvaru BRNO20 pro jízdenku za 20 Kč s platností 20 minut, BRNO pro jízdenku za 29 Kč s platností 75 minut nebo BRNOD pro jízdenku za 99 Kč s platností 24 hodin. Vždy na číslo 90206. Šalinkartu je možné zakoupit pouze v pobočkách DPMB, jehož centrála je v centru města na ulici Novobranská. Vystavena bude po doložení občanského průkazu, případně dalších dokladů (potvrzení o studiu apod.).
Po Brně vlakem i autem
Kdo nerad cestuje MHD, může použít při cestě po Brně vlak nebo auto. Na území Brna je možné cestovat vlakem za stejných podmínek, jako tramvajemi, autobusy či trolejbusy. Jedná se opět o zónu 100, případně 101, ve které platí klasické jízdenky i šalinkarty. Pokud tedy pojedete např. z hlavního nádraží do Králova Pole (městská část) vlakem, vyjde to cenově stejně, a časově rychleji, než kdybyste jeli tramvají. Ve vlaku však není možné uplatnit SMS jízdenku ani jízdenku pořízenou pomocí aplikace Sejf. Příznivci automobilové dopravy mohou při přesunu po městě využívat zejména velký městský okruh, který je neustále rozšiřován a dostavován. V současnosti je dokončeno asi 30 % z plánovaného okruhu a jeho další úpravy potrvají ještě několik let. Součástí městského okruhu jsou v současnosti tři tunely – Pisárecký, Královopolský a Husovický. Do budoucna se počítá s výstavbou dalších tunelů. Brnem prochází dálnice D1, a to od exitu 190 Brno – západ až po exit 203 Brno – východ. Jízda po dálnici je i na území města zpoplatněna a je nutné mít dálniční známku. V opačném případě není možné dálnici využít a řidiči musejí projíždět centrem města.
Doprava v centru je mnohdy komplikovaná, silnice jsou ucpané a řidiči čekají v kolonách. Vzhledem k neustálým silničním opravám a uzavírkám je nutné používat i označené objízdné trasy. Dopravní značení ve městě je dobré, ukazatele navigují jak do městských částí, tak na zajímavá místa i na výpadovky vedoucí z města. Obtížné je parkování v centru. Přestože jsou zde placená stání, jsou zaplněna. V blízkém okolí centra je parkování zdarma, nicméně zde je také stále plno. Doporučuje se proto využít parkovacího domu na Moravském náměstí či stání v obchodním centru Vaňkovka. Alternativou je také zaparkovat v okrajové části města a do centra se dopravit pomocí MHD.